Plánujete miminko? Nezapomeňte na kyselinu listovou!

Každý chce zdravé miminko a bezproblémové těhotenství. Určitě i Vy. A pokud tomu chcete dopomoci, čtěte dál.

V tomto článku se srozumitelně dozvíte vše podstatné o malém zázraku – kyselině listové. Zjistíte, v čem je pro Vás a Vaše budoucí miminko nenahraditelná.

Co je to kyselina listová

Kyselina listová, nebo-li také folát či folacin, patří do skupiny B – komplexu. Jejím úkolem je napomáhat tvorbě klíčových chemických látek pro zdravý vývoj centrální nervové soustavy.

Pokud ji začnete včas užívat, značně snížíte riziko vrozených vývojových vad plodu v oblasti nervové soustavy (ale i v jiných oblastech) o 50 až 70 %! Snižuje možnost poruchy vývoje mozku, míchy nebo páteře, zejména tzv. rozštěp páteře a patra v dutině ústní. Je též nezbytná pro zrod nových buněk a krvetvorbu.

Když je kyseliny listové málo

Pokud by jste před a během těhotenství nepřijímali dostatečné množství kyseliny listové, zvyšujete riziko neplodnosti, samovolného nebo předčasného potratu, odtržení placenty, placentární infarkty a již výše zmíněné vývojové vady centrálního nervového systému dítě.

Cílem tohoto článku však není vyděsit Vás. Velmi často se stává, že žena otěhotní neplánovaně a kyselinu listovou včas užívat nezačne. To však neznamená, že děťátko nebude v pořádku. Pokud však tyto informace máte, využijte je pro svůj prospěch i prospěch Vašeho budoucího děťátka.

Když je kyseliny listové moc

Rizika při užívání kyseliny listové jsou poměrně malá. Její nadbytečné množství je totiž z těla vylučováno močí, a proto k předávkování nedochází.

Ojediněle se však mohou objevit např. žaludeční potíže (nadýmání) a příznaky podráždění centrálního nervového systému (podrážděnost, poruchy spánku). Pokud však kyselinu listovou vysadíte, nejdéle do 3 týdnů dochází k vymizení těchto negativních příznaků.

Kdy je ten správný čas na kyselinu listovou?

Pokud plánujete miminko, zvýšit příjem kyseliny listové by jste měla nejpozději jeden měsíc, ideálně však tři měsíce před otěhotněním. Mícha a mozek se totiž u dítěte vytváří již v prvních týdnech těhotenství! Pozdější podávání proto již nemá takový význam.

Doporučené množství kyseliny listové před otěhotněním se pohybuje okolo 400 μg kyseliny listové denně. Ze stravy však průměrně přijímáme přibližně 250- 260 µg. Proto odborníci doporučují užívat kyselinu listovou ve vitamínových doplňcích určené přímo pro těhotné ženy.  Důvodem je také lepší vstřebatelnost do organizmu (až 100%). Vstřebatelnost kyseliny listové přijímané v potravinách je zhruba 50 %.

Po otěhotnění se doporučuje zvýšit příjem kyseliny listové až na 800 μg denně.

Pokud se u Vás při předchozích těhotenství již vrozené vývojové vady u plodu objevily, může Vám lékař doporučit zvýšení příjmu kyseliny listové např. až na 5 000 μg.

Podávání kyseliny listové se doporučuje i v období kojení v případě předčasně narozených dětí či dětí s nízkou porodní váhou.

 Významné zdroje kyseliny listové :

  • Listová zelenina – ledový salát, čínské zelí, hlávkový salát
  • Zelenina: květák, brokolice, zelí, kapusta, špenát, růžičková kapusta, zelený hrášek, fazolové lusky, okurky, dýně, červená řepa, rajčata
  • Obilniny: celá obilná zrna (zejména klíčky), celozrnné výrobky – celozrnný chléb, müsli
  • Ovoce: mango, avokádo, pomeranče, banány, třešně, višně, jahody, maliny, angrešt
  • Ořechy: vlašské ořechy, pistáciové ořechy
  • Některé mléčné výrobky: plísňové sýry, měkké sýry
  • Maso: játra (játra by však měla těhotná žena jíst jen v omezeném množství, protože kromě kyseliny listové a železa, mohou obsahovat také vysokou dávku retinolu, jenž pro vývoj plodu může být škodlivý)

U zeleniny je také nutné vzít v úvahu, že vařením a skladováním se naprostá většina kyseliny listové zničí (podle některých zdrojů až 95 %). Proto, pokud chceme doplnit kyselinu listovou, je důležité pít čerstvě připravené šťávy a jíst čerstvé zeleninové saláty obohacené o luštěniny (např. o naklíčené fazolky mungo).

Kde lze kyselinu listovou sehnat

Kyselina listová je dostupná v každé lékárně. Lze ji zakoupit zcela samostatně, či ve spojení s jinými vitamíny a minerálními látky. Je však nutné volit ty přípravky, které jsou určeny výhradně pro těhotné. Tím máte naprostou jistotu, že budete přijímat pouze ty složky, které nemohou poškodit vyvíjející se plod (toto nebezpečí hrozí např. při předávkování vitaminem A).

Pokud se Vám článek líbil, budu se moc těšit na Vaše komentáře!

aktuální

 

Tento článek napsala Hana Přikrylová, zakladatelka a autorka projektu ditevitano.cz

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *